ZAPA – podsumowanie 2019 roku

25.03.2020 ZAPA

W 2019 roku zainkasowaliśmy ponad 155 mln zł. Oznacza to, że już piąty rok z rzędu utrzymujemy trend wzrostowy w odniesieniu do kwot pobieranych od użytkowników praw. Analogicznie do lat poprzednich wpływ na tak pozytywne wyniki mają przede wszystkim wysokie wpływy z dwóch kluczowych pól eksploatacji: nadań i reemisji.

W procesach z multipleksami zapadły kolejne pozytywne dla SFP-ZAPA rozstrzygnięcia. Wygraliśmy wszystkie dotychczasowe procesy (siedem!) przeciwko multipleksom o przekazanie informacji o wpływach z wyświetlania. Zapadł także korzystny dla nas wyrok w sprawie dotyczącej zapłaty zaległych tantiem przez Cinema City (choć jeszcze nie prawomocny). 

W ubiegłym roku kontynuowaliśmy wdrażanie wymogów wynikających z ustawy o zbiorowym zarządzaniu prawami autorskimi i prawami pokrewnymi (ustawa o ZZ). Wiązało się to z koniecznością całościowego przeglądu i modyfikacji regulacji dotyczących działalności Stowarzyszenia Filmowców Polskich, w tym oczywiście również SFP-ZAPA. Począwszy od Statutu SFP i zezwolenia na zbiorowe zarządzania prawami autorskimi i prawami pokrewnymi, poprzez szereg regulaminów wewnętrznych oraz umów powierzenia praw, na umowach z użytkownikami i   organizacjami zagranicznymi kończąc. Najważniejszym z przygotowywanych dokumentów był nowy Statut, który został zarejestrowany przez Krajowy Rejestr Sądowy 10 października 2019 r. Od dnia jego zatwierdzenia, całe Stowarzyszenie działa na podstawie nowych przepisów wewnętrznych.

W 2019 r. swoje prawa powierzyło w zarząd SFP-ZAPA ponad 300 nowych autorów lub spadkobierców. Na koniec roku łączna liczba uprawnionych wyniosła niemal 5200. Jednocześnie prawa do scenariusza powierzyło organizacji prawie 2200 polskich autorów. W ubiegłym roku do SFP-ZAPA zapisało się także 24 nowych producentów. Na koniec ubiegłego roku było ich już ponad 670.

Wypłata tantiem dla uprawnionych zamknęła się w kwocie 121,5 mln zł i została zrealizowana zgodnie z planem. Mówimy tutaj o faktycznej kwocie wypłaconej wszystkim uprawnionym autorom i producentom, zarówno polskim, jak i zagranicznym. Kwota przekazana do repartycji była oczywiście wyższa, ale ze względu na zgłoszone konflikty udziałowe lub niepełną identyfikację repertuaru część wypłat, nie mogła zostać zrealizowana z przyczyn niezależnych od nas.